Cashless betalen op evenementen: een vloek of een zegen?

Projectleider · maart 21, 2018 · Blog · 0 Commentaar

In een tijd waarin we steeds meer cashless betalen, kunnen eventorganisatoren niet achterblijven. Maar de praktijk leert dat cashless betalen op festivals in Nederland nog nauwelijks voorkomt. Waarom is dat zo? En wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van cashless betaalsystemen op evenementen? We maakten een rondje langs enkele danceorganisaties, aanbieders van dergelijke betalingssystemen en uiteraard de bezoekers.

 

In ons dagelijkse leven is cashless betalen vandaag de dag een vanzelfsprekendheid. Of het nu in de supermarkt of de kroeg is, steeds vaker betalen we door onze pinpas kort bij de pinautomaat te houden. Voor kleinere bedragen is je code niet eens meer nodig.

 

In 2015 konden bezoekers van Tomorrowland voor het eerst alleen maar betalen met hun eigen polsbandje. Daar konden ze vooraf geld op zetten en zo vervolgens op het festival hun consumpties afrekenen. Sindsdien experimenteren steeds meer organisaties hiermee. Met wisselend succes. Want hoewel het op Tomorrowland inmiddels redelijk goed gaat, is het ook voorgekomen dat op events gigantische wachtrijen ontstonden vanwege grote storingen. Download Festival in Engeland is daar een voorbeeld van. Daar zorgde een storing in het betaalsysteem voor omzetverlies.

 

Voordelen

Eerst enkele voordelen op een rijtje. Bezoekers kunnen bij een cashless betaalsysteem voor het evenement hun polsbandje of kaart (bijvoorbeeld in het GelreDome) van krediet voorzien. “Dus kunnen ze op het evenement meteen beginnen met consumeren. Het bedrag dat na het evenement nog overblijft, kan worden teruggestort. Dit zorgt voor een aangename ervaring”, legt Carlo Waelens van PlayPass uit. Dit Belgische bedrijf verzorgt cashless betaalsystemen, vorig jaar onder meer voor het tweedaagse muziekfestival Lollapalooza Berlin.

 

Voor de organisator kleven er volgens Waelens ook genoeg voordelen aan. Zo beperkt het systeem fraude omdat er geen tokens meer in zakken van barpersoneel verdwijnt. “En omdat overgebleven geld teruggestort kan worden, zijn mensen sneller geneigd vooraf een hoger bedrag op het bandje of de kaart te zetten. Dat vergroot de kans op hogere consumptie en dus meer omzet. Ook hoeven bezoekers op die manier niet meerdere keren naar de kassa te lopen.”

 

Data, data en nog meer data

Dat is voor een organisatie natuurlijk mooi meegenomen, maar de grootste winst zit hem waarschijnlijk in de data. Met een cashless betaalsysteem krijg je uitgebreid inzicht in bestedingspatronen van bezoekers. “Zo heb je real time inzage in orders per uitgiftepunt, waardoor het afstemmen van voorraden en de inzet van personeel te optimaliseren is”, legt Michiel Baart uit. Hij werkt voor Invista, een bedrijf dat op onder meer Valhalla (2016) en LandaGucha (2017) verantwoordelijk was voor het cashless betaalsysteem.

 

Daarnaast krijgen organisatoren zo inzichtelijk waar de bezoekers zich op een festival bevinden, hoe ze hun dag doorbrengen en op welke plek ze het meeste besteden. Allemaal zeer relevantie informatie vanuit het perspectief van de organisator.

 

Kosten

Nadelen zijn er ook. Het aanleggen van een netwerk om het systeem werkend te krijgen op het terrein en het inhuren van apparatuur voor de bars brengt hogere kosten met zich mee. Die kosten worden doorberekend aan de bezoeker, die uiteindelijk een hogere prijs moet betalen voor een kaartje.

 

Daarnaast zijn er momenteel zoveel verschillende systemen dat niet alleen bezoekers, maar ook (bar)medewerkers telkens weer moeten wennen aan een nieuw systeem. Dat zorgt voor wachtrijen bij bars en dus tot ontevredenheid bij bezoekers.

 

Maar hoe zit het eigenlijk met de bezoekers? Zitten die er eigenlijk wel op te wachten dat hun uitgavenpatroon met een cashless betaalsysteem inzichtelijk is? Of zweren ze vooral trouw aan de plastic muntjes?

 

Rondjes halen

Vooral dat laatste lijkt nog enorm te leven, blijkt uit een inventarisatie die dancewebsite This Is Our House deed op Facebook. “Een rondje halen met een betaalsysteem kan alleen maar als je dat rondje helemaal zelf betaald. Een muntje krijgen van iedereen is veel makkelijker”, reageert een festivalbezoeker. Volgens een ander ontbreekt ‘het sociale aspect’ bij cashless payment.

 

“De acceptatie van bezoekers uit Brabant voor cashless betalen is er gewoon nog niet” – Johan Dortmans

 

Voor Kairos Events, onder meer bekend van Ploegendienst Festival, is dat één van de redenen om vooralsnog niet te werken met een cashless betaalsysteem. “Het is wat onpersoonlijk en lastig met rondjes geven. Maar ook spannend in combinatie met hard cups”, zegt Tijn Kapteijns. Het gebruik van hard cups, harde plastic bekers, is steeds meer in opkomst. Je betaalt er een extra muntje voor, maar die krijg je ook weer terug als je de beker inlevert. Het resultaat: minder afval.

 

Johan Dortmans maakt namens Par-T (o.a. 7th Sunday, Harmony of Hardcore, LandaGucha) onderdeel uit van de zuidelijke dance-alliantie Front of House. Hij experimenteerde op LandaGucha in 2017 al eens met een cashless betaalsysteem. “Het is niet zo dat het systeem niet werkt. Maar het heeft gewoon tijd nodig voordat bezoekers gewend zijn aan een verandering. De acceptatie van bezoekers uit Brabant voor cashless betalen is er gewoon nog niet.”

 

“Onder de rivieren gaan mensen veel meer in groepsverband naar een event”, vervolgt Dortmans zijn verhaal. “Boven de rivieren zijn de groepjes kleiner. Dan kun je het prima cashless regelen onderling. Maar lappen kan ook met een polsbandje waar je al het geld op zet. Zolang je maar weet hoe het werkt en bereid bent om te veranderen.”

 

Experiment

Inner Vision zette begin dit jaar wel de stap van muntjes naar digitaal betalen. Niet in de vorm van een polsbandje of een kaart, maar bezoekers konden uitsluitend afrekenen met pinpas of creditcard. Tijdens Dogfight werd hier voor het eerst mee geëxperimenteerd.

 

“Vooral de buitenlandse bezoekers waren er nog niet klaar voor, ondanks dat we ze via alle online kanalen hadden geïnformeerd”, vertelt Remco van Dorst van Inner Vision. Voordelen waren er ook. Zo lag de gemiddelde besteding per bezoeker hoger. “Al kunnen we niet verklaren of dit nu lag aan het publiek of het pinnen.” Tijdswinst aan de bar, minder beveiligingsrisico’s vanwege het ontbreken van munten en lagere handlingkosten worden door Inner Vision aangegeven als positieve punten.

 

Angst

De angst voor storingen die organisaties ook lijken te hebben is ‘deels terecht’, vindt Waelens. “Dat scenario is nog altijd reëel bij providers die volledig online werken. Als het netwerk wegvalt, kun je niet verkopen. Maar bij PlayPass werken we offline. Het bedrag wordt weggeschreven op de chip en zolang er voldoende budget is, kun je overal iets kopen.”

 

“Ik ben er van overtuigd dat de muntjes binnen drie jaar zijn verdwenen.” – Carlo Waelens

 

Volgens Baart is de angst ‘onterecht’, maar ‘gevoed door de concurrentie uit de traditionele markt en berichten in de media begrijpelijk’. “Bij de bij ons bekende systemen voor de Nederlandse markt is de kans op een storing net zo groot als de kans op een storing bij pinautomaten. En die storingen zijn vaak nog te wijten aan besparingen op voorzieningen voor data-aansluitingen”, aldus Baart.

 

Volgens hem is de technologie er klaar voor. Hij is er dan ook van overtuigd dat de muntjes binnen drie jaar zijn verdwenen. Waelens hoopt dat over vijf jaar iedereen is overgestapt op digitaal afrekenen.

 

En ook Dortmans denkt dat dit reëel is. “Maar het is de vraag hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Wat wordt de geaccepteerde manier om te betalen? Misschien betaal je straks wel gewoon cashless met je pinpas op een festival. We weten als organisaties dat dit eraan komt en daar moeten we ons in verdiepen. De ene organisatie is daar sneller in dan de ander. Het is alleen de vraag wanneer de bezoeker in Brabant er klaar voor is.”

 

Terug naar boven / Terug naar de blog pagina